luni, 4 octombrie 2010

Tur Art Nouveau prin Bucureşti (Galerie foto)

De la bun început, te previn că nu sunt vreun expert în arhitectură, ci doar un amator pasionat de Bucureşti şi de art nouveau. Dintre toate stilurile de arhitectură, art nouveau-ul cu ruda sa modernă art deco-ul mi se par cele mai spectaculoase prin transformarea estetică pozitivă pe care o oferă spaţiilor urbane.

Bucureştiul are zeci (sute?) de blocuri art deco, însă prea puţine clădiri art nouveau. Am ars etapele şi în modernitatea arhitecturală şi am preferat de multe ori fie eclectismul, fie art nouveau-ul românesc/ brâncovenesc. Au scris atâţia specialişti de apropierile dintre casele neoromâneşti şi cele în stilul art nouveau, încât eu nu pot decât sa reiau această teorie a apropierii curentelor şi să o susţin.

Aşa cum am mai scris ocazional pe blog, există un Bucureşti art nouveau şi s-ar putea organiza un tur de o zi care să cuprindă cele câteva clădiri reprezentative. Aşa cum voi arăta în continuare, unele pot fi vizitate, altele nu, dar majoritatea se află într-o stare acceptabilă sau bună (vezi la final galerie foto case art nouveau din Bucureşti).

Prima oprire
Calea Griviţei, colţ cu Buzeşti, la Hostelul "Cazare"
Una dintre casele art nouveau mai puţin cunoscute se află pe Calea Griviţei şi adăposteşte un hostel. Spre surpriza mea, acesta nu are un nume. Sau, dacă am aflat corect de pe net, s-ar chema Hostelul "Cazare". Duminica aceasta am intrat pentru prima dată în hostel şi am descoperit cu mare bucurie o mulţime de elemente art nouveau în arhitectura interioară: scara din lemn, un luminator acoperit cu vopsea, la fel ca acela din recepţie, uşi înalte şi subţiri cu geamuri dreptunghiulare, chiar şi feroneria uşii principale este în stilul art nouveau al clădirii. În rest, putem vedea faţada cu etajul pur art nouveau, însă parterul este compromis, ca în cazul atâtor clădiri din Bucureşti. S-a păstrat doar micul basorelief de deasupra intrării.

A doua oprire
Calea Victoriei, la Palatul Cantacuzino
Cei care au ştiinţă de mostrele art nouveau din Bucureşti, se gândesc prima dată la Palatul Cantacuzino, actualul Muzeu George Enescu. Clădirea este construită într-un stil eclectic, însă elementele art nouveau sunt numeroase: le observăm uşor încă de la stradă în gardul masiv cu multe vol[u]te jucăuşe tip "coups de fouet", apoi în rotunjimea ferestrelor, în scoica marchiză care ocroteşte leii de la intrarea palatului ori mai apoi în balcoanele închise de pe lateralele clădirii cu acele hublouri superbe în partea superioară.
Dar mai este ceva. Vizitează neapărat şi casa memorială George Enescu, aflată în spatele clădirii vapor a muzeului mare (comparaţie atât de inspirată din atâtea motive, inventată de un prieten). Acolo vei vedea mobilier art nouveau, ceea ce mai rar găseşti în Bucureşti.

A treia oprire
Strada Viişoara, la casa pictorului Kimon Loghi
Sacrilegiu! Bătaie de joc! Nesimţire! Cam acestea sunt câteva dintre exclamaţiile pe care le putem emite când vedem casa pictorului Kimon Loghi, renovată recent cu maximă incompetenţă şi nepăsare faţă de stilul art nouveau în care se înscrie. Uşile şi ferestrele cu ramă metalică şi cu elementele specifice art nouveau au fost înlocuite cu modernul termopan, ceea ce a desfigurat definitiv clădirea în care a locuit Kimon Loghi. O plăcuţă cu numele acestuia străjuieşte încă această clădire care, din păcate, nu are statut de monument istoric. Kimon Loghi este de origine aromână, a studiat pictura la Bucureşti unde i-a avut drept profesori pe Frederick Storck şi Theodor Aman. Putem vedea tabluori de-ale sale la Muzeul Naţional de Artă al României, iar altele se află în colecţii particulare. Am aflat detalii interesante despre acest pictor şi despre casa pomenită, construită de către arhitectul Arghir Culina, de pe blogul http://bucurestiinoisivechi.blogspot.com (îl am demult în blogroll, e foarte bun pe teme legate de Bucureşti). Tot de aici, potrivit unuia dintre comentatori, am aflat că această casă a fost construită undeva între 1922 - 1923.

A patra oprire
Strada Dionisie Lupu, lângă Piaţa Lahovary, la Spitalul MAI Dimitrie Gerota
Din păcate, una dintre cele mai bine conservate clădiri art nouveau din Bucureşti este de zeci de ani un spital al MAI, prin urmare vizitele culturale sunt excluse. Am reuşit doar câteva în trecut, până la camera de gardă, pentru injecţii, timp în care eram cu ochii la ornamentele art nouveau din interior şi mai uitam de neplăcerile vizitei mele. Prin urmare am doar o fotografie de exterior şi două discrete din interior făcute demult cu mobilul. Voi încerca o discuţie cu administratorul clădirii pentru a afla care este calea legală de a putea vizita şi face fotografii acestui spital fără a leza "secretele" militare specifice.

A cincea oprire
Strada Vasile Lascăr
O altă clădire art nouveau perfect conservată, chiar dacă având un aspect decrepit la exterior, se află la 3 minute de Piaţa Gemeni, pe Vasile Lascăr. În trecut, treceam uşor de porţile larg deschise, acum însă chiriaşii nu mai sunt prietenoşi, iar în curte de află câţiva dulăi. Eu bănuiesc că şi interiorul este extraordinar cu încă multe elemente de arhitectură art nouveau pentru că îmi amintesc de o scară cu ornamente în curentul amintit, scară care se întrezărea din curte. Apoi, de la stradă, prin ferestrele închise, se pot vedea persiene de interior, din lemn, în stil art nouveau. Cum însă să treci de dulăi şi să înmoi suspciciunea unor chiarişi (pe casă este o placă IAL)? Vezi foto şi text vechi despre casă.

Galerie foto case art nouveau din Bucureşti
 
(dublu click pe foto pentru acces în galerie)

Alte opriri
Alte opinii art nouveau
Acesta este turul meu art nouveau, făcut în Bucureşti duminica aceasta. Un alt pasionat de Bucureşti, Valentin Mandache, a scris pe blogul său de încă o casă art nouveau aflată în zona Dorobanţi şi tot el consideră că Biserica Amzei poate fi inclusă tot în acest stil. Cu această ultimă idee, nu prea sunt de acord. Elemente art nouveau se mai găsesc pe ici pe colo, trebuie doar un ochi vigilent.

Apoi, am găsit demult un articol despre o casă veche cu elemente art nouveau, aflată pe Nicolae Iorga (chiar am vizitat-o acum o săptămână). O altă casă cu elemente art nouveau sesizabile este cunoscutul edificiu Dinu Lipatti de pe Lascăr Catargiu, potrivit http://bucurestiinoisivechi.blogspot.com. În sfârşit, îmi amintesc vag de un blog care trata despre clădirile art nouveau bucureştene şi unde erau incluse şi două case aflate chiar în Piaţa Romană, cea colţ cu Lascăr Catargiu şi Căderea Bastiliei, respectiv diagonal cu aceasta, casa de la intrarea de pe Mendeleev, pe mâna dreaptă.
Graţie lui Andrei Pippidi, am aflat de un imobil cu elemente art nouveau situat pe General Berthelot, aproape de Calea Victoriei:



Închei cu un necrolog la o casă abandonată, brăzdată de crăpături largi, cu elemente art nouveau foarte frumoase. Se află pe strada Temişana 4, lângă parcul Luigi Cazzavillan, şi va pica la primul cutremur major:

4 comentarii:

Anonim spunea...

frumos articol. art nouveau imi merge la suflet

Anonim spunea...

Felicitari pentru articol!

Anonim spunea...

Si cladirea Observatorului Astronomic e usor recognoscibila ca Art Nouveau. Chiar azi din masina am revazut rapid sculpturile. Si de datat, dateaza din perioada respectiva (inaugurata in 1910). Este o carte, Arta 1900 (Art Nouveau in Romania). Trebuie vazut si acolo ce apare. Plus mai e o carte mai veche. Dar presupun ca stiti de ele :)

Anonim spunea...

ultima casa, cea de pe str luigi cazzavillan e neo-gotica nu art noveau